خاتمي در يزد :ايران متعلق به همه ماست پايه ی اقتدار کشور، دانش و تکنولوژی است بايد همه کمک کنيم تا برنامه ها دقيق تر اجرا شود توسعه ی سياسی و اقتصادی بايد همراه با هم صورت گيرد

يزدفردا "رييس جمهورسابق کشورمان پنجشنبه شب گذشته طی سخنانی در جمع از همراهان اصلاحات كه دردفتر نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد گزد هم آمده بودند  با تاکيد بر اينکه در عرصه های اجتماعی و سياسی هيچ راهی جز استقرار مردم سالاری وجود ندارد افزود: ما افتخار می کنيم بر اساس اسلام و انقلابمان ، نظامی مردم سالار بنا کرده ايم که پايه ی آن بر دين است.

توسعه بايد متوازن باشد
-------------
به گزارش يزدفردا به نقل از  روابط عمومي بنياد باران ،حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمی در اين ديدارتاكيد كرد: برخی به اشتباه بحثی در زمينه ی تقدم توسعه ی اقتصادی يا توسعه ی سياسی مطرح می کنند، اما مگر می توان بدون توسعه ی سياسی به توسعه ی اقتصادی دست يافت و يا بدون توسعه ی اقتصادی به توسعه ی سياسی رسيد ؟ توسعه بايد متوازن باشد و توسعه ی سياسی و اقتصادی بايد همراه با هم صورت گيرد.

جايگاه کم نظيرايران، وظيفه ما را سنگين مي كند
----------------
وی به جايگاهی که ايران در تاريخ و جغرافيا دارد اشاره کرد و تاکيد کرد: اين جايگاه وظيفه ی ما را سنگين می کند و طرح اين مطلب از روی تعصب بيان نمي شود بلكه، اين جايگاه اگر نگوييم بی نظير است، کم نظير است.

رييس بنياد باران ، يکی از اهداف انقلاب اسلامی را تلاش برای ارتقای جايگاه ايران اسلامي دانست و اين پرسش را مطرح کرد که : چه کنيم تا ايران جايگاه خود را پيدا کند؟ و آيا ما در هرکجا هستيم ، چه به عنوان دولت، نظام و حاکميت و چه به عنوان بخشهای گوناگون جامعه، احزاب و ...آيا در اين جهت حرکت می کنيم ؟

وی گفت: ايران چه قبل از اسلام و چه پس از اسلام، مهد تمدن بوده و ايران و جان ايرانی ، بستر شکل گيری و بسط تمدنی به نام تمدن اسلامی شده است و نقشی که متفکران ايرانی در تمدن بشر داشته اند ، نقش بی نظيری است و جهان مديون اين تمدن است.

خاتمی با ابراز تاسف از اينکه به خاطر مسايل سياسی که اين روزها القا می شود و تمدن اسلامی را تمدن عربی می گويند اظهار داشت: آنان که تمدن اسلامی را عربی می خوانند وقتی شاهدی را از اين تمدن مثال می آورند، از ابن سينا و فارابی وخوارزمي و متفکرانی نام می برند که ايرانی بوده اند.



وقتی در عرصه ی بين المللی حضور نداشته باشيم، دنيا هم ما را فراموش می کند
----------------
رييس موسسه ی بين المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها با اشاره به اين موضوع که وقتی در عرصه ی بين المللی حضور نداشته باشيم، دنيا هم ما را فراموش می کند، افزود: ما در مهمترين منطقه ی ژئوپلتيک جهان هستيم ، تمدنها و اديان بزرگ در اينجا رشد کرده اند و ايران هم نقش بزرگی در آنها داشته است، همه قدرتهای بزرگ خواهان تسلط بر اين منطقه هستند.

معادله ی بحران - سلطه و معادله ی بحران - نفت
---------------
وی گفت: هميشه در اين منطقه دو معادله می بينيم ، معادله ی بحران – سلطه و معادله ی بحران – نفت ، جهانخواران هميشه در اين منطقه بحران ايجاد می کنند تا سلطه اشان ادامه داشته باشد و شما می بينيد که بيش از 100 سال است که در اين منطقه همواره دچار بحران هستيم.

خاتمی همچنين تاکيد کرد: آنها دروغ می گويند که خواستار دموکراسی در منطقه هستيم، امروز می بينيد مدعيان استقرار و صدور دموکراسی، با مستبدترين حکومتهای منطقه سر و کار دارند و عليه کشورهايی که می خواهند دموکراسی را تجربه کنند توطئه می کنند.

دستاوردهای دولت اصلاحات
-----------------
وی در بخش ديگری از سخنان خود گوشه ای از دستاوردهای دولت اصلاحات را برشمرد و اظهار داشت : يکی از کارهای بزرگی که در دولت من شد،تلاش براي تدوين برنامه ی چشم انداز 20 ساله ی کشور بود که پس از بررسي در مجمع تشخيص مصلحت به تاييد رهبری هم رسيد، و در حال حاضر بايد همت همگان حركت در راستای اين چشم انداز و به سوي اهداف آن باشد؛ ما بر اساس چشم انداز، بايد طی سالهاي آينده ، برترين قدرت منطقه در همه جهان باشيم، اما با شرايط کنونی آيا می توانيم ايران را به جايي برسانيم که مثلا10 سال ديگر بگوييم به اهداف برنامه رسيده ايم ؟

رييس جمهور سابق كشورمان گفت: به رغم اينکه ايران از نظر منابع و ذخاير طبيعی ، نيروی انسانی و معدل هوش، موقعيت بسيار بالايی دارد ، اما جايگاه آن در جهان متناسب با اين سرمايه نيست.

وی افزود: اگر در راستای سياستهای کلی نظام برنامه ريزی و اجرا شود می توانيم به جايگاهی درخور شانمان برسيم.

انتقال آب زاينده رود به يزد
---------------
خاتمی کمبود آب در يزد را يکی از دغدغه های خود از گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: افتخارم اين است انتقال آب زاينده رود به يزد از جمله طرحهای مهمی بود که در دوران اصلاحات به نتيجه رسيد و از افتخارات ما يزدی ها کارهايی است که در دوره ی وزارت يکی از فرزندان يزد در وزارت نيرو صورت گرفت.

پايه اقتدار کشور، دانش و تکنولوژی است
------------------
وی با برشمردن اقداماتی که در دولت اصلاحات در زمينه فناوری اطلاعات ، نانوتکنولوژی و فن آوريهاي نوين صورت گرفته است گفت: پايه ی اقتدار کشور، دانش و تکنولوژی است ، دانش و تکنولوژی به ويژه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نانوتکنولوژی ، آينده ی بشر را متحول خواهد کرد و مبنای قدرت خواهد شد.

رييس جمهور سابق کشورمان پس از برشمردن گوشه ای از فعاليتها و اقدامات دولت اصلاحات به ويژه در زمينه ی گسترش مردم سالاری و دانش و تکنولوژی و شروع به صدور خدمات فني و ايجاد حساب ذخيره ارزي ، خاطرنشان ساخت: من اينها را اصلاحات می دانم ، شايد برخی تعريف هايی هم شده که مورد قبول نباشد ولي، اصلاحات مورد نظر ما اصلاحاتی است که هم با وضع فرهنگی و دينی سازگار است و هم دربردارنده ی آزادی و حضور مردم در جامعه است و هم توسعه همه جانبه را در نظر دارد.

وی در پايان خطاب به همراهان يزدي تاکيد کرد: ايران متعلق به همه ی ماست، مسئله اين نيست که کدام دولت بر سر کار است ، بايد همه کمک کنيم تا برنامه ها دقيق تر اجرا شود.با تشكر از همكار( م -ا )

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا